Fototävlingar

Tävla med dina bilder!

Som medlem i Kinna fotoklubb kan du delta i olika tävlingar som arrangeras under året. Det finns både lokala tävlingar i klubben, tävlingar mellan klubbar och Internationella tävlingar. En tävlingsavgift på 150:-/år betalas vid deltagande i första tävlingen för året. Klubbmästerskap undantaget.

På årsmötet 2024 beslutades att när man tävlar i Kinna FK så betalas en tävlingsavgift på 150 kr/år. Undantag är klubbmästerskapet. Det betyder att ni som tävlar i Viskadalstävlingen, Göteborgsmästerskapet, Markmästerskapet och Västsvenska FotoExpon 2024 ska betala in 150 kr till Plusgiro: 475 29 72-2 Märkt med Namn och "tävlingsavgift 2024" i samband med första tävlingen ni deltager i.

Det är kul att tävla och få sina bilder bedömda, och att lära av andras bilder. Du får konstruktiv kritik på dina bildskapelser och dessutom möjlighet att vinna priser. Tävlandet är ett sätt att utvecklas som fotograf. Vid redovisningarna av tävlingarna träffar du andra fotografer från landets fotoklubbar och får ta del av deras bilder.

Det finns inga krav på att du ska vara med och tävla, men vi uppmuntrar och stöttar dig om du vill prova på. Tycker du det verkar krångligt med alla regler och klasser så hör av dig. Vi hjälper dig med allt. Kinna FK betalar alla tävlingsavgifter som går via klubben utom internationella tävlingar.

Antal bilder som kan lämnas in varierar med tävlingen. Läs därför noga igenom tävlingsbestämmelserna eller fråga tävlingsansvarige.

Lämna in bilderna i tid! Det är viktigt att bilderna kommer in på utsatt tid till tävlingsansvarig för att får delta i tävlingen.
Klubben har svarta och vita passepartouter med yttermått 30x 40 cm innermått 19×29 cm till försäljning 28 kr st. kontakta Leif.

Här kommer några förklaringar vad de vanligaste klasserna innebär.

1. Färg påsikt – är färgbilder (pappersbilder) som man har kopierat eller skrivit ut. Ska vara monterade på kartong eller i passepartout, som är en pappram som bilderna brukar monteras i. Oftast ej tjockare än 5 mm. Max mått på bildens storlek (längsta sidan), inklusive passepartout, anges i reglerna.

2. Svart-vita påsikt – är svartvita bilder (pappersbilder), som man kopierat eller skrivit ut. Ska vara monterade på kartong eller i passepartout, som är en pappram som bilderna brukar monteras i. Oftast ej tjockare än 5 mm. Max mått på bildens storlek (längdsta sidan), inklusive passepartout, anges i reglerna.

3. Digital bild – bild som visas via dator genom en projektor på stor duk. Bildfilerna ska ha formatet jpg. Max storlek på bildens bredd och höjd anges i pixlar och ska oftast vara max 1920 på längden och max 1080 på höjden. Oftast anges även max storlek på bildfilen.

4. Kollektion – betyder samling av bilder, i regel mellan 3 och 5 bilder (oftast 3 bilder). Kollektion finns som både digital bild och påsikt (pappersbild). Bilderna ska höra ihop på något sätt. Det ska finnas en röd tråd mellan bilderna. Exempelvis en berättelse, känsla, bara närbilder på något, motiv fotat med olika brännvidder, ja egentligen vad som helst som bildar en helhet. Följ länken för exempel på kollektioner. Exempel på kollektioner

Det finns en turordning när det gäller prisade bilder i tävlingar. Man får gå uppåt i rangordningen med en bild, men inte nedåt. Exempelvis får du efter att ha deltagit i Markmästerskapet gå vidare till ex Västsvenska Fotoexpo, men inte gå neråt och delta i Klubbmästerskapet med samma bild. Detta gäller endast bilder som fått visning, diplom eller kommit på medaljplats. Det är följande turordning som gäller.

1. Klubbmästerskapet

2. Markmästerskapet

3. Viskadalstävlingen

4. Göteborgsmästerskapet

5. Västsvenska Fotoexpo

6. Riksförbundet svensk fotografi

Att ändra storlek på bild: Här finns 2 länkar som beskriver hur man ändrar storlek i Photoshop och Lightroom.

Anpassa bildstorlek i Lightroom

Anpassning av bildstorlek i Photoshop

Klicka här för att komma till aktuella tävlingar!